Kolejna (nie)życiowa rzecz, jaką obejrzałem w tym roku

Tak, kolejny koleś, który tworzy „życie” w laboratorium (po drodze był jeszcze jeden, co się bawił w coś jak wojny rdzeniowe, jeśli mnie pamięć nie myli i to jest coś innego niż poprzednio).

Martin Hanczyc: The line between life and not-life

Tym razem owo „życie” przybiera postać kropli relatywnie prostych związków chemicznych (lub mieszanin), które wpuszczone w środowisko z „jedzeniem” (źródłem energii) „zachowują się” życio-podobnie. Cała reszta wpisu to moje własne rojenia zainspirowane tym, co zobaczyłem w tych kroplach.

Słyszałem kiedyś argument, że życie nie mogło powstać samo z siebie, bo jest zupełnie nieprawdopodobne, żeby „przez przypadek” uformowała się chociażby pojedyncza komórka z jej złożonymi reakcjami chemicznymi, błoną/ścianą komórkową, zdolnością do rozmnażania i (tfu, tfu) ewolucji. Musiała tu być jakaś siła sprawcza, która by wymusiła ten pierwszy krok (bo dalej jest już z górki). Mogło tak być (wszystko mogło być), ale moim skromnym zdaniem przemawia przez taką argumentację mocne ograniczenie wyobraźni. Chociaż wyobrażenie sobie owej siły sprawczej wymaga sporo wyobraźni, jest to pukusiowaty pikuś w porównaniu z miliardem lat i ogromnym oceanem. Potrafisz sobie wyobrazić miliard lat? Nie prawda, nie potrafisz. Bardzo prawdopodobne, że przez ten miliard lat gdzieś, gdziekolwiek, w tym oceanie „pierwotnej zupy” bombardowanej różnymi niezbyt subtelnymi bodźcami powstał jakiś związek chemiczny, który miał zadatki na proto-życie, takie jak te krople wspomniane powyżej; tym bardziej, że, jak się dowiadujemy właściwie mimochodem, są to bardzo proste substancje i wcale nie muszą być „czyste”.

Oczywiście ja również nie potrafię sobie wyobrazić miliarda lat i nie mam zielonego pojęcia jak było naprawdę.

Skomentuj

