Amerykanka w Józefowie

Jechałem pociągiem wzdłuż Linii Otwockiej i czytałem książkę; pociąg zbliżał się właśnie do stacji w Falenicy i lektor w głośnikach oznajmił: „przystanek: Falenica”. Po krótkiej chwili dodał: „granica strefy biletowej”. Codzienność każdej kobiety pracującej i każdego mężczyzny pracującego; oklepana fraza wielokrotnie słyszana przez każdego zmęczonego, uczciwie pracującego na dobrobyt kraju obywatela dojeżdżającego tą kolejką.

Jednak po chwili rozległ się żeński głos. Trochę nieśmiało, nieskazitelną angielszczyzną – a raczej amerykańszczyzną – i z lekką nutą paniki, zapytał czy pociąg jedzie dalej czy też tu się zatrzymuje już ostatecznie.

Cisza.

Lekka konsternacja.

Wreszcie ktoś powiedział, nieskazitelną polszczyzną, że pani pyta czy pociąg jedzie dalej. Albo był to impuls konieczny by skłonić innych do działania, albo też minął przepisowy czas konsternacji, u każdego osobnika podobny, w każdym razie rozległo się więcej głosów śpieszących z poradą. Ostatecznie wszystkie inne ustąpiły przed pewnym panem, który trochę kalecząc język, ale jednak porozumiał się z panią i wyjaśnił, że nie, pociąg jedzie dalej do Otwocka.

Mniej więcej wtedy się obejrzałem i poprzez tłum dostrzegłem siedzącą przy drzwiach, dosyć blisko mnie, w miarę młodą dziewczynę, wymuskaną i lśniącą jak przystało na prawdziwą Amerykankę. Wyraz ulgi malował się na twarzy o azjatyckiej urodzie.

– Can you tell me where is the station J… J… Jo…

– Józefów?

Biedactwo. Szczebrzeszyn to to nie jest, ale widocznie też może sprawić kłopot nieprzyzwyczajonemu językowi. A więc jedzie do mojej rodzinnej miejscowości! Niestety, ja już tam nie mieszkam; wysiadłem w Falenicy.

4 thoughts on “Amerykanka w Józefowie

Skomentuj

