„PiS wziął”

Okej, piątek trzynastego – dzień dopieprzania się językowego!

Widziałem nagłówek (obecnie mój kontakt z prasą ogranicza się do samych nagłówków – po co mam sobie targać nerwy?) głoszący, że „PiS wziął” coś tam – tajne służby czy coś takiego, nieważne. Jednakowoż, jak mnie w szkole uczono, powinna być tam każda inna odmiana czasownika „wziąć” tylko nie ta właśnie użyta. „Wzięło” (Prawo), „wzięła” (i Sprawiedliwość), „wzięły” (obie na raz), „wzięli” (takoż, albo kolektywnie jako partia) – wszystko tylko nie „wziął”.

No to się przypieprzyłem, obywatelski obowiązek wypełniony :)

[A blog zapełniony.]

4 thoughts on “„PiS wziął”

  1. To wcale nie jest błąd – skrótowce mogą przyjmować rodzaj zarówno od słów tworzących skrót, jak i od brzmienia samego skrótu, tak jakby był on słowem sam w sobie. "PiS wziął" jest więc jak najbardziej poprawne, bo "pis" brzmi jak rzeczownik rodzaju męskiego.

    Podobnie męski może być np. PRL ("peerel"), choć jego rozwinięcie jest rodzaju żeńskiego – ten drugi rodzaj też jest zresztą poprawny. Należy tylko stosować wybraną formę konsekwentnie, żeby nie wprowadzać zamętu.

    Lubię to

Skomentuj

