Najlepiej ilustrująca dlaczego nie używam mediów społecznościowych rzecz, jaką obejrzałem w tym roku

Kiedy mówię, że nie mam fejsbuka, ludzie zazwyczaj zarzucają mi, że jestem „staroświecki” albo wręcz „zacofany”. A ja po prostu jestem bardziej świadomy.

Tristan Harris: The manipulative tricks tech companies use to capture your attention

Firmy medialne działające w Internecie jakiś czas temu miał dwie drogi do wyboru: skłonić jakoś ludzi do płacenia za „treść”, albo znaleźć alternatywny sposób utrzymania się. To pierwsze jest trudne1… więc wybór był oczywisty. I w ten sposób Internet skręcił w stronę Czystego Zła, które najlepiej opisał Jeff Hammerbacher, mówiąc: „najbardziej błyskotliwe umysły mojego pokolenia głowią się nad tym, jak skłonić ludzi do klikania w reklamy„. To jest Epoka Manipulacji. Na każdym kroku ktoś chce Cię zmanipulować. Manipulacja oczywiście istniała zawsze2, ale dzięki technologii jesteśmy na coraz prostszej drodze do wizji przyszłości Dukaja z „Czarnych oceanów”. Wojny memetyczne są dopiero w powijakach3, ale zdecydowanie już są.


1 Sama obecność niezerowej płatności, nawet dzisiaj, a wówczas tym bardziej, powstrzyma, powiedzmy, 90% czytelników. A to dlatego, że czynność płatności to gigantyczna upierdliwość: trzeba zebrać dane osobowe, formę płatności, zintegrować się z pierdyliardem niekompatybilnych systemów itp. itd. – i nie ważne czy chodzi o milion złotych czy o jeden grosz. Mądre głowy wymyśliły tzw. mikropłatności, ale wybór został już dokonany i ta technologia nigdy nie została przetestowana na większą skalę.

2 To tradycyjne metaforyczne „zawsze”.

3 Weźmy na przykład fałszywe wiadomości, których istnienie zostało ostatnio nagłośnione. To przecież w oczywisty sposób jest prymitywna, wczesna forma broni memetycznych.

Reklamy

One thought on “Najlepiej ilustrująca dlaczego nie używam mediów społecznościowych rzecz, jaką obejrzałem w tym roku

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s